Chlad ako priateľ človeka

Veľa ľudí sa teší na leto, na letné dovolenky. Nemôžu sa dočkať teplých letných večerov, kedy chlad vystrieda teplo. V tomto článku by som vám chcel priblížiť priaznivý vplyv chladu, ktorý nám môže pomáhať pri rôznych formách problémov. Negatívna termoterapia (kryoterapia), alebo terapia chladom, je odoberanie tepla z povrchu organizmu s liečebným efektom.

Mueller chladivá terapie

Na telo môžeme pôsobiť chladom buď lokálne na určitú časť tela, alebo celkovo na celé telo. Chlad je veľmi subjektívny činiteľ a každý človek ho vníma inak. Taktiež závisí od formy aplikácie (vzduchom, vodou,..), kde je teplota rozdielna, zatiaľ čo aplikácia 30°C vodného kúpeľa pôsobí chladivo, vzduch o takejto teplote vnímame ako teplý. Chlad má veľmi dobrý vplyv na zmiernenie bolesti, ktorý môžeme vysvetliť  vylučovaním endorfínov ako obrannej reakcie organizmu. Taktiež nám pomáha pri zmierňovaní opuchov a znecitliveniu pri akútnych úrazoch. Chlad môžeme využívať formou regenerácie ako súčasť sauny, vhodné najmä na zlepšenie imunity a aj celkovej fyzickej a psychickej výkonnosti. Vhodná je aj aplikácia kryoterapie po záťaži, napríklad po športovej aktivite, kedy nám chlad pomáha k zmierneniu zápalu a drobných mikrotraum vo svaloch a tiež zrýchľuje celkovú regeneráciu.

Chladom môžeme ovplyvňovať aj bolestivé body (tzv. trigger pointy) vo svaloch. Môžeme ním ovplyvniť aj centrálnu spasticitu (stavy po cievnych mozgových príhodách, detskej mozgovej obrne a sclerosis multiplex), kde vplyvom negatívnej termoterapie znížime vedenie vzruchu nervovými vláknami, obmedzíme dráždivosť a znížime svalový tonus, ktorý nám uľahčí následnú kinezioterapiu (pohybová terapia). Taktiež je vhodná aj u rôznych reumatických ochoreniach, napríklad: chronická polyartritída, psoriatická artritída, Bechterevova choroba. Čo sa týka aplikácie, tak máme širokú škálu možností. Pre lokálnu aplikáciu sú vhodné napríklad kryovrecká s obsahom kryoperlózy, ktorá aj keď zamrzne na -18°C, stále sa dá voľne tvarovať. Vrecká by sme mali aplikovať cez bavlnenú látku na dobu približne 10 minút. Pri opakovanej aplikácií musí byť pauza dva krát dlhšia ako aplikácia. Ďalej sú veľmi vhodné rôzne chladivé gély alebo spreje.

Ja osobne používam Biofreeze sprej a gél, ktorý má okrem chladivého účinku aj veľmi príjemnú mentolovú zložku.

Biofreeze 1

Tieto produkty veľmi dobre ovplyvňujú rôzne bolestivé stavy a čo je najlepšie sú to analgetiká na prirodzenej báze, tak ich môžeme aplikovať aj opakovane bez záťaže na organizmus. Taktiež sa môžu aplikovať aj na kinesiotape.

Ako veľmi vhodná lokálna kryoterapia pôsobí aj chladivá a zároveň masážna guľa Sklz Cold Roller Ball, ktorá pôsobí chladom ako anestetikum na boľavé miesto a zároveň uvoľňuje preťažené svaly.

SKLZ Cold Roller Ball

Ja osobne ju používam pri rôznych terapiách na bolestivé trigger pointy, tenisové lakte, golfové lakte alebo na potréningovú regeneráciu. Dá sa využívať aj na autoterapiu. Čo sa týka celotelovej aplikácie poznáme celotelový kúpeľ v studenej vode alebo kryokomoru. Kryokomora sa skladá z dvoch miestností, kde v prvej miestnosti je teplota -20 až -50°C a v hlavnej miestnosti aj -180°C, kde sa pacient pohybuje priemerne 3 minúty. Celková kryoterapia má aj svoje kontraindikácie, akými sú napríklad poruchy srdcového rytmu, ťažké zlyhania srdca, alergia na chlad, poruchy periférneho prekrvenia. Chladu sa však netreba báť, pretože má veľmi veľa pozitív a môže nám veľakrát pomôcť pri rôznych problémoch. V článku som spomenul zopár možností jeho využitia a foriem aplikácie, ale možností jeho využitia existuje ešte omnoho viac.

OHODNOĎTE ČLÁNOK:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

40 576 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lajkuj!

Súťažíme každý mesiac